Sihat vs Sejahtera: Siapa menang?

Salam,

Hari ini hari selasa.  So aku plan nak share sikit pasal isu kesihatan.  Aku yakin semua orang ambil berat tentang kesihatan masing2.. Tapi betulkah meraka benar2 tahu tentang tubuh badan yang sihat dan sejahterat?  Apa yang dimaksudkan dengan sihat? dan apa pula yang dimaksudkan dengan sejahtera?  Persoalan yang aku ingin timbulkan disini.. adakah seseorang individu yang mengaku sihat tapi adakah dia sejahtera?  Ataupun seorang yang sejahtera itu tidak sihat?  Mari kite merungkai isu ini bersama.

Sihat

Defini sihat menurut Organisasi Kesitan Dunia (WHO)  ''Kesihatan adalah sesuatu yang sempurna dari segi fizikal, mental dan sosial dan bukan hanya sekadar tiada penyakit atau cacat cedera sahaja.''   So, adakah anda terasa sihat hari ini?  haha.. isu ni menarik sebenarnya untuk dikupas bersama.. Ada individu yang mengaku sihat dengan tegasnya pada statement seperti definisi WHO di atas.. tapi time keje.. spelet kejap.. pam 2-3 round asap.. pergh.. dah la spelet..walaupun 5min..tapi spelet tu sihat ke? kahkahkah.. pastu pam 2-3 round lak tu.. lagi la tak sihat..  Aku bagi contoh.. sorang mamat ni tak merokok tapi dikelilingi oleh kengkawang yang ramai merokok..adakah dia dikategorikan sihat? atau sorang pakcik ni.. suke merokok..sehari die confirm abiskan 3-4 kotak dunhill 14.. adakah dia sihat? haha.. klu ikut definisi WHO yang aku paham..seseorang yang sihat itu bebas dari sebarang penyakit atau cacat.. selagi die tak di'isytihar'kan sakit oleh Doktor.. die masih sihat.. kahkahkah....

Sejahtera

Sejahtera plak camne? hmm.. klu sihat tu seorang  individu yang tak sakit dan tak cacat.. klu sejatera plak? WHO takde maksud sejahtera.. hmm isu sejahtera ni plak xde mane2 organisasi yang leh bagi dengan tepat.. menurut pehamanan aku.. sejahtera itu adalah satu keadaan atau dlm bahasa english 'a state'.. ha! so satu keadaan di mana seseorang individu itu bebas merasa secara emosi dari sebarang gangguan atau sakit atau cacat.. haha..

So, aku cuma nak bertanya.. adakah korang sume benar2 sihat dan benar2 sejahtera setiap hari? aku? haha.. aku memang tak sihat.. sejahtera pun kurang.. sebab kehidupan aku seharian dikelilingi dengan keadaan yang memaksa aku jadi tak sihat.. pe2 pun.. aku nak nak share isu ini semoga korang sume dapat sama2 merungkai kesihatan masing2..salam..

aibaks dot com    

No comments: