Heran tak klu aku ckp ginjal kita berlari?..

gambar dari Google Search
Ha.. klu aku suh korang sume jogging setiap saat dan setiap hari.. korang rasa korang larat x? hmm... meh aku nak share dengan korang sempena Ramadhan ni.. klu korang nak tahu.. time puasa ni la de banyak juadah berbuka yang memang tak reti aku nak gambarkan jenis2 juadah yang ade.. pastu ditambah plak dengan cuaca di Malaysia yang panas ni..

Haha.. tu yang buat korang sume jadi tak tentu hala beli sakan kat bazaar Ramadhan..kan? hmm.. nak makan nasi tomato la.. nak minum air tebu la.. ABC la.. dan pelbagai juadah berbuka yang lain lagi menyelerakan.. haha..

Tapi agak2 la sikit.. jgn la sampai korang lupa nak minum air kosong a.k.a. air meneral.. tak pun air kosong yang di masak ke.. sebab kesian la skit kat buah pinggan korang..

Korang tahu tak apa kegunaan buah pinggang a.k.a. ginjal atau lebih mesra dikenali Kidney dlm bahasa mat saleh? tugas ginjal yang Allah berikan kepada kite ialah untuk menapis semua benda yang kite makan..

Bayangkan lah klu koran setiap saat berlari tak pun berjogging.. penat beb! so.. korang agak2 la yerk.. Nabi kita SAW pun berbuka dengan kurma lalu terus menunaikan solat maghrib dan bersedia untuk ibadah yang seterusnya..wallahualam..

1 comment:

Suzana Ikram said...

betul tu.. setuju sesngt. jgn ikut nafsu.