Senang ke nak turunkan berat badan?

ehsan dari google image, takde kene mengene dgn orang lain
Bab ni yang leceh skit.. sbb aku da jmpe ramai orang kat Malaysia ni yang cakap.."uih..senang ke nak turukan berat badan i ni...?" beb.. tang ni susah skit aku nak jawab.. meh aku tanya korang satu soalan yang sama gak.."senang ke nak naikkan berat badan cik?" haha.... klu nak naikkan berat badan korang kene la makan banyak.. pagi kene makan.. kang before tghri makan lagi.. lunch makan lagi.. pastu petang tea break plak.. dinner? supper plak? haha...

nak turunka berat badan senang je beb... kurangkan je makan.. yang paling utama ialah pemakanan korang kene kurang.. "Nasi Lemak boleh ke aibaks?" aku jawab boleh.. tapi jgn le sehari korang belasah nasi lemak sampai 2-3 pinggan.. haha.. amalkan diet separuh.. maksudnye.. klu korang selalu makan sehari 4-5 kali.. la ni korang potong separuh... jimat beb.. klu before this korang belanja RM 100 sehari tuk makan je.. bile korang diet separuh..da save RM50! haha.. lagi bagus..

meh aku citer skit lg pasal pe korang kate susah sangat nak turunkan berat badan.. aku bagi point form je..
1. semangat taik ayam..
2. sindir menyindir
3. tak paham
4. gelojoh
5. cari redha dunia dari redha Allah.. 


aku wat summary je la kat sini.. memula semangat tu kalah api paling panas kat dunia.. pastu dengan kesibukan keje..anak bini/suami.. jem kat banda.. wat semangat tu hilang... cane nak atasi? korang kene la sentiasa memotivasikan diri.. hari2 korang tampal poster besar kat atas siling katil korang " Hari ini aku kene turunkan 500 gram berat badan!"...

kedua sindir menyindir.. ni pun satu lagi kes yang payah gak.. kengkawan suke sindir.. "alah.. ko da gemuk.. gemuk je la.. tak payah la nak berangan kurus ni.. " tak pun keluarga cakap "ala.. penat mak masak kari ikan ni.. tambah la nasi tu..tak de sape nak abis kan ni...".. haha.. korang memula kene la bagitahu depa2 ni keburukan masalah kesihatan ni..masalah jantung..mati mengejut.. salur darah tersumbat.. bla..bla..bla.. baru depa2 ni "


tak paham ni pun selalu gak terjadi.. korang ingat dengan eksesais korang leh turunkan berat ke? korang ingat dengan jogging tu leh wat korang slim ke? tak beb..eksesais ni cume satu cara je.. bukan yang utama.. klu rajin korang eksesais la...


gelojoh ni pun bahaya gak.. orang tua2 cakap "darah gemuruh".. hehe.. ala.. cam anak2 muda kita sekarang.. semua cakap depa ni darah gemuruh.. tak tahan.. haha... jgn salah paham sudah.. maksud aku ialah.. korang wat sesuatu tu jgn le gelojoh.. sbb korang wat sendiri tanpa kehadiran seorang pakar yang mampu kenal pasti masalah yang mungkin timbul.. sentiasala bersyukur dengan pemberian Nya..


lastly.. korang berserah diri kepada duniawi.. ni aku petik dari satu hadith ni.. "Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah dengan marahnya manusia, maka Allah akan cukupkan baginya akan segala keperluannya di dunia ini. Tetapi barangsiapa yang mencari redha manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah menyerahkan nasibnya kepada manusia".. hmm... aku translate kan.. klu korang cari redha selain Allah.. nescaya Allah tak tolong korang la..melainkan dgn rahmatNya Yang Maha Pemberi..

No comments: