hujan emas kat negeri orang hujan batu kat negeri sendiri..

sama ukhwah kepada semua.. rini aku saje je tetibe lepas duk kene bebel ngan bos tadi.. aku terfikir balik pe yang bos aku kata..

"hujan emas kat negeri orang, hujan batu kat negeri sendiri: lebih baik kat negeri sendiri.."
pinjam dari pakcik google
hehe.. bos marah aku pasal benda lain.. tapi aku fikir2 balik pasal aku teringat perkara ni pernah aku dengar dan diperbincangkan bersama2 dengan kengkawan aku yang lain..

klu korang kan? korang nak mana? hujan emas ke hujan batu? sbb aku rase.. kenapa kene bersusah payah hadapi hujan batu padahal hujan emas tu lebih menguntungkan? bagi aku la kot.. hujan emas ni.. bukan la bermaksud kekayaan atau harta jer.. tapi bg aku ia bermaksud ketenangan dan kedamaian..

bila hati da tenang buat pe2 pun senang walaupun harta kurang.. contohnya orang yang pindah/migrat kat mekah atau madinah.. tujuan mereka rapatkan diri kepada Allah dan timba ilmu lebih mendalam.. adakah itu dikira tak patriotik atau "jual ikan"? meninggalkan negeri tanah air sendiri utk "kepentingan diri" walaupun kita tahu rege minyak kat mekah jauh lebih murah walaupun duk kat negeri sendiri lebih "menderita".. haha...

nota kaki: korang jangan nak marah aibaks plak.. aku tak pikir nak pindah lagi.. hehe

No comments: