bahaya Hookah..

"uh.. nikmatnya..." ihsan dari google
hehe.. korang mesti tanya aku pe la Hookah tu kan? hehe.. korang tgk je gamba atas tu mesti korang da paham.. bukan pe.. aku rasa da ramai kengkawan wat n3 camni.. so.. aku pun nak gak amik peluang share ngan korang n ingatkan diri aku sendiri bahaya benda alah yang bernama Hookah ni..

nama Hookah ni berasal dari perkataan hindustan.. bermaksud waterpipe.. klu aku direct translate jadi paip air.. haha.. dan Hookah ni dikatakan berasal dari India.. de gak nama2 glamer Hookah ni cam korang sedia maklum.. shisha.. atau sheesha takpun narghile yang selalu digunakan di Amerika.. aktiviti ni dikatakan menyedut asap seperti merokok melalui air utk sejukkan asapnya... sekarang trend kat Malaysia.. gune perasa tambahan utk sedut asap ni.. kasi best la konon..

tapi de bahaya Hookah ni.. menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) beritahu...
  • bahayakan kesihatan
  • seperti menghisap 100 batang rokok@lebih
  • mengandungi toksin spt karbon monoksida, logam berat serta agen penyebab kanser
  • perkongsian Hookah boleh menyebabkan permindahan penyakit spt TB, herpes, jangkitan otak dan hepatitis..
pastu pakar dari Timur Tengah (middle east) plak kate..
  • Hookah 200 kali lebih teruk dari rokok
  • memudaratkan diri dan kesihatan
  • beri risiko tinggi kepada bukan perokok terutamanya wanita mengandung
  • mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan sakit jantung, kanser dan ketagihan...
so.. kepada rakan2 yang masih belum tahu keburukan Hookah ni.. marilah kite tambah ilmu yang berguna.. elakkan diri dari kemudaratan seperti peringatkan Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 129:-

Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan; dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

marilah kite ingat mengingati antara satu sama lain.. semoga kita sama-sama diberkatiNya dan mendapat perlindungan dariNya.. 

nota kaki: aduh.. sori la yer kengkawan.. aibaks membebel plak rini.. haha

No comments: