pe pendapat korang ttg perkembangan manusia...

aku ni klu takde keje sangat yang dibagi oleh bos aku ni.. mula la gatal tangan aku.. duk cari sane.. duk cari sini.. pasal benda tu la.. pasal benda ni la.. kali ni aku nak cari pasal peringkat perkembangan manusia.. cari punya cari.. aku terjumpa la si mamat ni punye kajian.. Erikson..

nak dikatakan.. kawan ni da kaji pasal psikologi perkembangan manusia ni sejak 1950.. tapi persoalannye.. korang rase leh terima pakai ke kajian perkembangan manusia ni? 

contohnye.. korang tgk peringkat "adolescence".. conflict atau percanggahan/kekeliruan identiti dan peranan.. kepada ibu2 bapa2 yang ada anak pada tahap camni.. betul ke perkara cam ni leh berlaku? 


bagaimana pula jika perkembangan manusia dari sudut islam? kita disarankan untuk mengaji/membace al-quran seawal umur 4-5 tahun? pastu didikan agama juga diserap seawal umur tu plak? berlaku ker percanggahan atau kekeliruan seperti yang dinyatakan oleh pengkaji barat ni?


hmm.. banyak perkara yang islam da sebutkan dalam quran.. contoh didikan solat seawal umur 7 tahun dan sebagainya.. tapi.. kenapa pada masa kini makin berleluasa manusia yang dikatakan "berkembang matang" tetapi masih melakukan perkara2 buruk? contoh rasuah.. buang bayi.. bunuh diri.. etc?


nota kaki: adakah kajian dari golongan yahudi ni hanya semata2 untuk mengkaburi mata umat Islam?

No comments: