Morinda citrifolia L. a.k.a. Mengkudu v3

Dalam posti aku yang lepas (v1, v2),  aku ada menceritakan khasiat semula jadi buah mengkudu atau nama saintifiknya Morinda cotrifolia L.  Buah ni selalunya digunakan oleh orang2 tua kita bertujuan untuk rawatan tertentu, disebabkan itulah.. ramai penyelidik2 ingin mengetahui apa sebenarnya yang buatkan mengkudu ni power.

Kelebihan yang ada di samping ia memberi agen antioksida kepada badan manusia ialah kesan anti-microbial.  Pe ni anti-microbial?  ha.. microbial ni bermaksud satu benda hidup berbentuk microorganisma seperti bakteria.  Bakteria yang dimaksudkan ini boleh mengakibatkan penyakit.  So, dengan pengambilan Morinda citrifolia L. dapat menghalang tumbesaran mikroorganisma ini.  Dalam satu kajian telah mendapati mengkudu ni mempunyai satu metobolite atau perangsang yang boleh menghalang tumbesaran sesetengah bakteria termasuk E.coli.  Hmm.. pe2 pun.. ni sume berdasarkan beberapa artikel penyelidikan yang bercerita tentang kehebatan mengkudu ni.

Mengkudu ni juga telah dikesan dapat merawati atau menghindari kita dari kene penyakit kanser.  Wa..besh ni..untuk golongan wanita terutamanya.. lelaki? ha..korang jgn ingat golongan yang dikatakan gagah perkasa ni tak leh kene kanser.. banyak bai lelaki yang kene kanser payudara.. de plak yang kene osteoporosis..jgn ingat wanita je yang leh kene sume ni.. so, dlm kajian yang aku jumpe ni plak bgth mengkudu ni boleh meningkatkan sistem imunisasi..dan disebabkan itu, die boleh mengelakkan kita dari kene kanser.. wallahualam...

Aku da bercerita tentang khasiat mengkudu ni da sampai 3 versi..so, lepas ni aku nak cerita pasal benda lain plak.. baru2 ni aku ade terbaca penyelidikan yang dilakukan oleh penyelidik kita sendiri.  Dia ckp tentang khasiat manggis.. haa.. tunggu la kemunculan manggis plak..haha..

2 comments:

sWeEt 'N LoVeLy said...

i luv manggis!

aibaks said...

leh gak..bpe manggis sekilo ye?