Dunia sekarang...

Pada masa sekarang.. aib kali kite dikejutkan dengan pelbagai gejala yang serius dalam berita atau pun surat khabar.. aku fikir2 balik.. kenapa pada zaman sekarang gejala2 seperti ni kian berleluasa.. kes bunuh.. kes rompak.. kes rogol.. kes buang bayi.. kes itu ... kes ini.. nak cakap pada zaman sekarang manusia2 ni tak berpelajaran ... tak juga.. paling koman pun. SPM.. tak pun diploma.. tapi kebanyakan mereka aku yakin berpelajaran tinggi.. mahupun pelajaran secara formal atau tak formal..

Baru2 ni.. kes buang bayi mendapat liputan nak luas sebab makin ramai kes buang bayi berlaku kat Malaysia... tak pun.. kes rogol.. bapak rogol anak.. tak pun "rogol" antara kekasih.. aku hari2 bace paper... Metro selalu kuarkan isu2 panas cam rogol ni.. de yang best tuh.. satu aritikel dlm metro cakap.. sepasang kekasih yang baru lepas melakukan hubungan seks kat ladang.. tbe2 didatangi sekumpulan lelaki dipercayai kwan boifren die.. nak rogol gelfren die.. pergh.. sampai ke tahap tuh.. da zina.. pastu "kekah" ramai2.. seb baik pompuan tuh lari.. aku bukan nak sokong pompuan tuh lari dari jadi mangsa "kekah" beramai2... tapi 2-2 kejadian... seks dngan bf.. pastuh bf panggil geng nak kongsi.. mak ai...

Sebab tuh la makin banyak lagi kejadian buang bayi kat malaysia.. yang best nye... sekrang kite de baby hatch.. haha.. aku pun nak gelak gak.. pada pendapat aku.. kenapa kene bukak baby hatch? nak menghalalkan seks before nikah ke? pastuh bile seks tuh membuahkan hasil.. campak je kat baby hatch? kononya nak pelihara baby tu dari dibuang merata2? hmm... aku sangat la tak setuju...

Tak pun kes judi bola sekrang? sampai de pihak2 tertentu yang beriya2 nak luluskan lesen judi bola.. haha... judi atas bukit tinggi kat dalam Malaysia boleh plak? aku pun tak paham.. da nama judi.. memang haram.. pastuh.. wat drama plak.. pelik aku tengok..

Takpun kes satu lagi.. korang mesti hangin dengan aibaks dot com.. haha.. tapi aku nak cakap gak.. kes rokok 14 batang di haramkan... haha... aku jadi pelik beb.. maksud haram dipermainkan oleh badan2 tertentu.. haha... da tahu fatwa ckp merokok adalah haram.. tapi klu korang merokok 20 batang.. jadi tak haram.. pelik..pelik..

Pe pun.. aku jadi takut dengan situasi kita di sini pada zaman sekrang.. aku tak tahu.. bile aku da de anak cucu.. bagaimana anak cucu aku nanti.. aku cuma boleh berdoa kepada Dia yang Maha Bijaksana agar sentiasa memberi perlindungan kepada keluarga aku pada masa sekarang.. mhupun zaman akang datang..amin...

No comments: