Lari atau berjogging..? mane yang lagi bagus?

Salam Rabu khas utk semua rakan2 blogger dan rakan2 maya kat luar sana.. rini aku nak share tentang tajuk senaman.. yang mana lebih baik.. haha.. da lama aku tak post n3 senaman a.k.a. sains... haha..

Berlari

Ok.. secara am.. sebelum aku teruskan dengan topik ni.. aku harap korang dalam keadaan yang sihat dan bebas dari sebarang penyakit kronik.. haha... hmm.. pe beza berlari dengan jogging? kene lari lelaju ke macam Usain Bolt? ke kene jog slow macam marathon 50km..? pergh... klu cam ni la.. baik tak payah bersenam.. menyusahkan badan je.. nak kurus susah.. nak sihat pun susah..haha.. ni la antara alasan yang biasa aku dengar time aku jadi PT dulu.. haha..

Baiklah rakan2 semua.. berlari dengan jogging.. secara bio-mekanikal nya.. pergerakan sama je.. bile korang berlari atau jogging.. satu kaki korang bersentuhan dengan permukaan tanah dan satu lagi berada di udara.. meh tengok gambar.. kredit kepada Engineering Tech..

Running Tech

Cume dari segi kelajuan semasa berlari dan jumlah tenaga yang korang guna je yang berbeza.. hmm... klu orang yang obes.. baik berlari ke jog? klu soklan ni kuar.. bagi org yang obes.. mulakan senaman dengan berbasikal atau berjalan.. tapi aku sarankan berbasikal la.. sebab orang yang obes ni lemah sendi2 tulang sikit.. kang klu berlari ke.. berjalan lama sikit ke.. da mula la sakit sana.. sakit sini.. cian plak aku tengok?

Tayar berlari

Tapi kepada rakan2 yang sihat.. mantap.. fit dan sebagainya..aku sangat2 sarankan agar korang berlarila.. banyak pekdahnya klu korang berlari.. dari segi penggunaan tenaga fisiologi badan.. korang akan generate banyak la perubahan dan penggunaan tenaga semasa berlari.. bukan tuh je.. dari segi tindakbalas biokimia dalam badan.. korang akan rembeskan lebih banyak lagi adrenalin.. sangat sesuai untk lelaki2 macho..(topik ni sesuai tuk lelaki2 macho yang tak bina badan macam Roni Kulmen ke.. Marleq Nour ke..)

Bukan aku cakap jog tak bagus.. jog ni bagus untuk warm up badan korang.. pastuh bagus untuk latihan jantung korang agar lebih sihat.. dan berpeluh untuk aktifkan salur peluh korang yang tersumbat..haha..

Klu korang nak start berlari atau jog.. aku sarankan korang carilah tempat yang sesuai.. taman ke.. jangan la korang buang tebiat lari atau jog tepi jalan raya ke.. bukan tak leh.. tapi berbahaya.. kepada nyawa korang.. pastuh korang leh sedut oksigen yang elok klu korang lari kat taman.. leh gak cuci2 mate tengok kapel2 mude tgh deting.. haha...

Satu lagi sebelum lupa.. korang pakaila kasut yang sesuai..jgn plak pakai kasut yang leh sakitkan kaki dan hati korang.,. haha..

Kasut mahal

Berfikir sebelum bertindak agar tindakan itu memberi faedah kepada diri anda sendiri..