Sabar dan tahniah!

Salam Ahad.. dalam kehidupan.. perlu diterapkan aspek kesabaran yang tinggi.. baru2 ni aku gi Majlis Konvokesyen adik ipar aku kat Shah Alam.. majlis tuh plak meraikan la bebudak lepasan dip ni.. alhamdulillah.. akhirnya adik ipar aku tuh da berjaya pegang segulung diploma.. la ni die tgh sambung ijazah plak..

Pe yang aku nak share kat sini ialah.. sikap kesabaran.. aku petik dari Pengerusi tempat adik aku blaja tuh.. Tan Sri Wan Zahid Nordin.. die cakap dalam kehidupan ni.. kiter perlula jadi seperti..

1. Klu nak bermurah hati..jadilah seperti sungai..
2. Klu nak marah..jadilah seperti mati
3. Klu nak menyayangi..jadilah seperti matahari..

dlam petikan beliau.. de 7 perkara yang diberitahu.. aku ingat 2-3 perkara je.. haha... pe2 pun aku berminat dengan petikan yang beliau share pada aku.. n aku plak nak share dengan korang..

Hmm.. oklah.. pe2 pun.. kite ni beragama Islam.. aspek sabar..kesederhanaan dan percaya kepadaNya adalah tuntutan dalam Islam disamping meninggalkan segala laranganNya dan ikut dan patuh pada suruhanNya..

Ingatlah.. bahawasanya..Dia Maha Mengetahui serta Maha Berkuasa.. klu korang nak bermurah seperti sungai.. baiklah korang bermurah seperti sifat Allah.. Maha Pemurah.. tak yahlah jadi seperti sungai..ehe.. pe2 pun.. aku nak ucapkan tahniah kepada adik ipar aku tuh! selamat berjaya!

No comments: