Buah utk kesihatan..

salam jumaat semua, rini aku nak share pasal tabiat makan buah sentiasa... haha... mesti pelik kan? takpe.. mesti korang jarang sekali makan buah-buahan.. buah-buahan ni adalah antara makanan di syurga beb.. sebab dlm quran sendiri da cakap banyak kali pasal antara makanan yang de di syurga ialah buah-buahan..


baru2 ni aku jmpe buah anggur hitam takde biji ni.. buah ni sedap sangat beb.. takde biji.. malam tu jer aku da abis 2/3 dari semua buah yang aku beli.. haha.. tip nak makan buah... makan la buah yang rich in colour tau! sayur2an pun same gak.. makan la yang hijau ker.. oreng ker.. ungu ker.. contohnyer cam epal fresh... anggur fresh.. kiwi fresh.. dan yang lain2 lagi..

tapi beb.. di dunia ni.. tak semua buah adalah terbaik..de gak buah2 yang kite kene periksa GI (indeks gula) dalam buah tu.. adakalanya buah2 ni lagi tinggi lagi makan nasi jerk.. contohnya yang dapat aku bg cam buah tembikau dan mangga... kandungan gula dalam buah ni tinggi gak beb..


pe2 pun.. aku nak share ngan korang.. jadikanlah habit dalam beli buah-buahan ni.. kurangka habit beli henfon...baju ker... seluar ke.. sbb buah-buahan ni adalah dapat bantu kite dari segi kesihatan tubuh badan kit beb.. cam de antioksida...de vitamin yang diperlukan..da lain2 lagi..


jom beli buah-buahan!

No comments: