teknik bersalin...betul ke para ibu?

hypnobirth
hypnobirthing .. dia adalah satu method relaxation yang akan diajar oleh mat saleh.. method die buat hampir sama dengan cara bersalin biasa.. cume pe yang die tekankan mase hypnobirthing tu.. ala2 tgh makan pil khayal.. bukan la makan betul2 tapi buat diri kita relax dan tenang..

secara amnya..dia sama je..cume mase bersalin nanti.. para ibu akan terasa sakit yang hanya dorang je yang tahu camne sakit tu.. pastu.. dlm keadaan yang terkawal/tenang ibu ini leh tahu nak activate otot pinggul mase time sakit tu.. senang skit bersalin nanti..

dalam kata lain.. klu kite berzikir.. kite berzikir satu khalimah.. e.g. Allahuakbar.. sambil berzikir tu.. kite kene rendahkan tahap gelombang akal kite dengan memikirkan hanya khalimah Allahuakbar.. so secara tak langsung membuatkan otak kite hanya fikir pd Allah Yang Maha Esa sahaja.. maksudnya.. zikir tu da berjaya mendekatkan hati dan diri kite kepada Dia yang Maha Berkuasa..

teknik hypnobirthing ni.. klu para ibu asingkan ayat tu.. hypnotize+birthing = hypnobirth.. pe maksud hypno? hypnotize.. maksudnye..terpukau etc.. birthing tu memberi maksud kelahiran atau bersalin... paham kan? dia adalah kombinasi moden dimana tahap akal n minda kite "dipukau" oleh sesuatu (dlm konteks ni.. die suh kite khayal dengan muzik etc.. tapi aku rase klu kite dekatkan diri dengan Dia lagi elok) semasa bersalin..

tu yang aku paham melalui pambacaan tak sampai 30 mnit di campur dengan tulisan karangan yang panjang lebar ni.. para ibu leh tgk method hypnobirth kat sini..

tak pun vidoe hypnobirth  dlm air (merilekskan diri dengan pernafasan sambil aktifkan saraf2 otot supaya kite tahu saraf/otot yang mana akan digunakan semasa bersalin) kat sini...

selain dari tu.. mungkin de lagi pendapat2 tertentu yang memerlukan kite membaca lebih.. tapi pada pendapat aku.. berbalik balik kepada perkataan FEAR kat sini.. iaitu FALSE EVIDENCES APPEARING REAL.. ia cume perasaan takut yang manusia rasa tapi perasaan itu tetap milik ALLAH YANG MAHA MANGETAHUI.. wallahualam..


nota kaki: para2 ibu yang baik hati.. betul ke pe yang aku bace ni? ke ade cara lain semasa bersalin nanti? senang skit aku nak kongsi kat wife aku nanti.. tolong lar...

No comments: