Hati-hati dan buka mata besar-besar!

hari ni.. cam biasa aku bukak email aku yang da lama tak bukak dari beberapa minggu lepas.. haha.. pastu aku terbaca satu email dari bank singa ni.. suh aku hapdet akaun aku.. suh hapdet TAC number..  tapi.. korang kene la berhati2 sebab ni email penipu.. sebelum korang bagi pe yang depa nak.. korang cek dulu alamat die.. contoh yang aku bagi ni..
tgk gamba tu.. yang aku buh nombor satu.. selamba je konon2 cam real de security alert dari maybank.. pastu suh klik kat nombor dua..  yang kuar kat bawah ni plak link die..
korang tgk cam real jerk kan? padahal korang tak perasan alamat yang die... tapi alamat sebenar maybank login lain beb.. yang ni alamat die..

https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login
mana de sama ngan alamat yang aku dapat ni.. ntah sape nye aku pun tak tahu.. klu korang yang jenis selamber jer buh username dan password korang.. selamat la aku rasa duit korang dalam akaun..  lesap tetibe jer.. haha..


so.. aku harap.. dengan pe yang aku nak share rini dapat memberi mamfaat kepada kite.. kite ada hak sebagai pengguna khidmat multimedia.. klu korang mempunyai masalah.. korang leh laporkan terus wat aduan kat suruhanjaya komunikasi dan multimedia malaysia.. semoga kite sama2 membenteras gejala penipuan di internet ni..


nota kaki: banyak ke duit korang dlm akaun? bak aku skit.. hehe..

No comments: