Ilmu: kepentingan & kegunaannya

Salam,

Hari ini aku ingin berkongsi pengalaman tentang isu ilmu penyuluh hidup.  Seseorang insan itubagi aku wajib menimba ilmu, xkira apa jua ilmu yang dipelajari, mahupun ilmu menukar bulb lampu dirumah sampailah ilmu membina sebuah kapal angkasa yang hebat.

Ilmu itu penting bagi kita.  Even, Rasul SAW juga disuruh untuk menuntut ilmu pada waktu wahyu pertama diturunkan kepada Baginda iaitu surah al-alaq.  Ilmu dapat dipelajari dengan pelbagai cara.. melalui pembacaan, penyelidikan, menuntut dengan guru atau pensyarah atau pun ia sekadar ilmu yang diajar oleh seorang pakcik tua tentang kehidupan.. Apabila kita menuntut ilmu, ia dapat meransang penjanaan saraf dan otak kita. 

Perbezaan di antara orang berilmu dengan orang tak berilmu.. hmm.. benda ni sangat subjektif.. ilmu yang kita pelajari dan dianugerahkan dengan pingat atau segulung ijazah adalah berbeza dengan ilmu yang di pelajari dari pengalaman dan pembacaan menerusi kehidupan.. Kadang2 seseorang yang memperolehi Ijazah Undang2.. tak dapat nak apply ilmu tu dalam kehidupan berbanding seorang yang hanya mempunyai sijil atau diploma..

Bagi aku.. ilmu itu penting dalam hidup aku.. even tujuan aku bukak blog ni aku nak share ilmu yang aku dapat dari pembacaan dan aku juga berharap agar mendapat maklumbalas dari korang sume.. dalam dunia.. ramai individu yang bijaksana... cuma mereka tidak dianugerahkan sijil ijazah atau diploma.. mungkin sebab mereka mempunyai kekangan sebelum ni untuk menuntut ilmu.

Aku ada ramai kawan yang hanya ada sijil pelajaran malaysia... tapi mereka jauh lebih bijak dari aku dan kadang2 aku tak dapat nak membalas pertanyaan dorang kepada aku.. aku terasa dunia ini kecil.. ilmu itu sangat besar.. manusia pula hanya sebahagian dari dunia dan perlu teroka ilmu ke tahap seterusnya..

2 comments:

sWeEt 'N LoVeLy said...

kejar la ilmu sehingga ke liang lahad

aibaks said...

yer betul! jom! pastu da kejar ilmu... gune la.. jgn simpan dlm stor! haha