Aku gemuk ke obes? hmm..

Salam.. kali ni aku tibe2 tertanya diri sendiri.. aku ni gemuk ke obes? orang gemuk camne? orang obes plak camne? klu gemuk obes tak? klu obes mesti gemuk ke? hmm.. persoalan ni tibe2 bermain difikiran aku.. haha...

Meh aku citer sikit la kat korang.. pe beza org gemuk dan orang obes.. orang gemuk ni obes tak? dan orang obes ni gemuk tak?? ...

Mesti korang ingat klu orang gemuk mesti obes.. pastu orang yang obes tu mesti gemuk.. tapi korang tahu ke pe maksud gemuk dan pe maksud obes? haha.. gemuk adalah golongan manusia yang mempunyai saiz badan melebihi saiz dalam anggaran yang ditetapkan.. contoh.. klu korang umur-20 tahun.. jantina-lelaki.. tinggi-170cm.. pastu berat ideal korang ialah sekitar 62 - 65 kg.. tapi klu jantina lelaki..umur-20tahun.. tinggi-170cm tapi berat 75-80kg.. hmm.. ni la kategori orang gemuk..

Tapi klu orang obes plak.. tak semestinya korang da dalam ideal weight ni tak obes.. haha.. contoh aku bagi.. klu perempuan.. umur-24tahun.. tinggi-160cm.. berat sekitar 53-57 kg.. tapi lemak plak 30% melebihi berat badan.. hmm.. klu lemak da 30% dari 53kg .. 16kg je da lemak... belen bukan lemak tak masuk berat tulang.. haha.. ni yang dikatakan obes.. maksud obes ialah peratusan lemak yang berlebihan dari nilai yang sepatutnya..

Camne nak kira lemak? hmm.. ni yang payah sikit la.. sebab die tak leh nak kire secara kasar.. die kene pakai alatan tertentu.. korang leh jumpe kat tempat kecergasan ataupun hospital... hmm.. tapi aku de satu lagi cara paling senang utk korang wat pengiraan ni.. aku panggil die sexy waist to butt... haha...

Yang ni simple gile.. aku bagi korang carta anggaran pastuh korang kire sendiri.. pastu korang tengok korang dalam kategori mane... haha..

                                                     Lelaki                                                  Perempuan
Bagus                                   0.95 & ke bawah                                     0.80 & ke bawah
Kurang memuaskan                   0.96 - 1.0                                                0.81 - 0.85
Bahaya...                               1.0 & ke atas                                          0.86 & ke atas

Ha... korang da tengokkan carta aku bagi.. pastu korang kire la.. camne nak kire? senang je.. korang kire dlm inchi boleh dalam sentimeter pun.. jgn korang kire dalam kilometer.. kang jawapan korang tak jumpe plak.. haha.. wat cam gambar aku bagi kat bawah ni..

 

Gambar ni korang amik kiraan no 3 dan no 4 je.. pastu korang bahagi dua... contoh klu pinggan korang 40 inci... pinggul korang plak.. 32 inci.. so.. 40/32=

2 comments:

sWeEt 'N LoVeLy said...

gemuk ngn obes tu lain rupenye....

aibaks said...

haha..ekceli same je.. sbb due2 saiz badan besar.. ehe