Manusia dan wang ringgit.. jujurkah mereka?

Tgh malam ni aku wat n3 wang ringgit yang bersangkut paut dengan manusia.. haha.. pastu persoalannya.. jujurkah seseorang manusia itu dengan wang ringgit yang diperolehinya? haha.. ni kira pengalaman aku time aku wat keje part time kat KFC dulu.. dulu masa aku tgh blaja.. aku de la masa terluang skit.. pastuh aku luangkan masa terluang aku dengan bekerja part timer kat KFC.. boleh la tahan keje kat situ.. makan free beb!

Nak dijadikan cerita.. aku mula2 masuk.. aku belajar camne nak uruskan customer.. nak amik order.. dan lain2 lagi lar.. kire aku jadi cashier la mase tuh.. setiap juruwang atau cashier nie mempunyai sejumlah wang permulaan di setiap shift... bile abis shift.. kene kire total sales pastu kene pastikan jumlah wang yang de dlm laci juruwang mesti sama dengan jumlah mase kite start shift... klu lebih.. kene bagi pengurus KFC.. ntah pe die wat aku tak tahu.. tapi klu kurang.. hmm.. gamaknya kene bayar la.. klu kurang 10 sen dua ke.. leh lagi.. penah satu kali tu aku short sampai RM 70++...!!1 hahaa.. sakan aku tunggu gaji baru bayar..

Tapi persoalannya.. aku yakin semasa transaksi bile customer bayar.. aku pulangkan baki yang mencukupi.. tapi tetap duit aku kurang atau orang cakap short.. yang aku heran nya.. customer ni.. bile duit baki dorang kurang.. dorang mintak macam aku nak curik duit dorang.. 20 sen pun berkira.. tapi ntah2 mase aku tak perasan aku terbagi lebih plak? dorang wat dek je..

Hmm.. hangin la satu badan.. haha... Tu la sikap manusia.. time nampak duit banyak depan mata... terus dikaburi dengan hasutan s*****n... wallahualam.. tapi bile aku bagi skit je.. dorang hangin giler kat aku.. siap pandang sengkek kat aku.. sedey beb...

Pe2 pun.. aku harap dan doa agar korang sume tak lah jadi camtuh yerk!.. klu sesuatu yang kite dapat bukan hak kite.. jangan la amik.. sebab memang da terang lagi nyata sesuatu yang kite dapat tuh bukan hak kite.. Dia hanya ingin duga kite je.. nak test tengok.. kite ni jujur ke tak.. wallahualam.. ni la pengalaman aku mase aku keje part time kat KFC dulu.. ehehe..

2 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

keh2.. (^_^)

aibaks said...

hazwan: skali nama jawi la.. cane nak buat ye?