Mengantuk?

Salam petang rabu.. petang ni aku nak share dengan korang satu perkara baru.. mesti korang petang2 ni ngantuk tahap gaban kan? haha... mesti la.. dilayan plak dengan ekon tempat keje yang nyaman.. pastu petang2 ni plak ujan.. sejuk je.. sampai ke sum sum tulang.. haha..

Ha.. korang tahu tak kenapa korang mengantuk? secara amnya.. korang ngantuk sebab kandungan oksigen yang korang sedut time korang tengah tunggu balik keje ni da berkurangan.. ye la.. da nak punch out katenya.. haha.. so.. pe jadi klu korang kurang sedut oksigen? maka takde la oksigen yang dibekalkan ke otak.. pastu kat otak de satu bahagian yang kawal keseimbangan diri.. nama nya aku da lupa.. benda ni la yang akan menyebabkan korang jadi ngantuk..

Pe nak buat klu da ngantuk? aku sarankan korang buat la sesuatu yang boleh tolak oksigen ke otak.. satu contoh yang aku nak share korang buat senaman tolak ke atas.. sebab senaman ni akan menolak darah korang yang mengandungi oksigen ke bahagian atas badan.. termasuk kepala.. meh tengok gamba yang aku bagi..


Pastu.. korang jangan plak angkat benda2 berat sangat tuk buat senaman ni.. korang angkat je buku ke.. tak pun botol air ke.. ok la tuh.. janji berat sikit je.. buat 6-8 ulangan udah.. tak payah buat sampai 20 kali.. kang pengsan plak.. ehe..

Kepada makcik2..pakcik.. individu yang mengandungi masalah darah tinggi..atau sewaktu dengannya.. dinasihati supaya korang elak dari buat senaman ni.. kang takut korang pitam plak.. "abis klu da xlh buat.. nak buat camne?".. ha.. soalan yang bagus.. korang bukak n3 ni dari catatan aku yang lama..insyaAllah..

Diharapkan pe yang aku share hari ni membantu korang supaya tak boring petang2 ni.. haha..

No comments: