karya atau kaya?

petang2 ni aku takde sangat idea nak tulis n3.. penat aku perah keringat nak tulis n3... hehe.. pastu aku ternampak satu iklan kat satu papan tanda semalam.. aku pun terfikir la nak tulis n3 pasal berkarya..

berkarya ni kadang2 perlukan pengalaman... pengalaman yang luas dalam pelbagai aspek yang nak dibincangkan.. kadang2 ada sesetengah individu ambil masa berpuluh2 tahun hanya untuk menjadi seorang karyawan..

tapi de gak sesetengah individu yang memerlukan sesuatu kelulusan untuk berkarya.. katanya dengan kelulusan itu membuktikan kemampuan seseorang itu utk menghasilkan sesuatu karya yang bernas..


tapi klu kes cam kite blogger? bagaimana? adakah hasil nukilan yang seorang blogger untuk berkarya juga memerlukan sesuatu kelulusan atau pengalaman? 


aku rasa.. apa2 pun yang kite buat.. perlu lah mula dengan minat.. bila minat itu da ada.. baru idea itu datang.. kadang2 tak perlu untuk berceloteh panjang.. untuk berkarya..


macam aku ni dikatakan blogger tegar lagi.. untuk aku hasilkan sesuatu karya.. adakah aku perlu ada pengalaman? atau aku perlu ada kelulusan? klu nak cakap pasal pengalaman.. aku baru setahun jagung.. klu nak ckp pasal kelulusan.. tak leh la nak dibandingkan dengan korang yang mempunyai kelulusan tinggi berbanding aku..


tapi pada pandangan aku.. untuk menghasilkan sesuatu karya.. perlu la mula dengan minat.. klu da de minat.. insyaAllah.. jalan untuk berkarya itu baru la nampak.. wallahualam..

19 comments:

diana said...

saya tak pandai berkarya..
sebab sekolah pun takat tingkatan 5 je..
hehhe...
minat???
tahu la..
merepek je saya pandai..

sarah-najwan said...

yezzzaaaa...minat wajib ada..jika suda minat..opkos ada idea...sebab tu ada peribahasa:

hendak 1K daya....tak hendak 1K dalih..renung2kan..

kdg2 kelulusan yg tinggi pom..xmenjamin kita berjaya dlm hidup..peluang kene pandai amik..

mcm jugak berblog..perkara yg berlaku di sekeliling kita juga bole jadi ideakan..hehe

eiela said...

ye betul tuh berkarya memerlukan minat dan bukan terletak pada kelulusan yang dimiliki. Setiap individu boleh berkarya. setiap orang ada kelebihan masing-masing, yang membezakan karya setiap individu adalah dari segi kematangan, olahan dan kualiti serta impak karya itu sendiri.

AngahSayang2314 said...

wah kau nak berkarya ke yop biar betul yopp menjadi ke?? silap hari bulan... hehehee

Tomato Gurl's Life said...

cik tom xpandai berkarya..hanya taip apa yang terlintas di hati..hehe...wow blogger tegar..hihi

nadey said...

kene ade bakat gak!!!!!!!!! huhuhuhuh kalo xorg xpndang karya kita

ikgu Nurin said...

bakat + minat + idea....baru boleh jadi,tapi idea saya selalu keringg...tak tau nak tulis ape...

hairul said...

karya + x leh kaya = kayap. setuju?

Melati Qistyna's Mummy said...

tulis ape kata hati, berdasarkan pemerhatian & sekeliling... pendek kata, pendek kata, belog ku... suka hahahahatiku... beloh ker gitu :P

CiK QiQi said...

Qiqi pon kengkadang tadak idea gk nk wt..penig gak ble mmemikirnye..tp kalo jenis org yg mmg dlahirknuntuk mnulis...sng je die karang n bbel kn..n slalunye mudah dtrime ramai.huhu.

TiKa LEh said...

kalo buat blog kena ada kelulusan, kena wujudkan degree blogging ni..hoho..

yang pntg ikhlas je kot..

one2paii said...

betul tuh baii..gua pun xpandai karya..kadang2 jerk idea gilo2 smpai..tahniah pada lu sebab mampu berkarya untuk umur yg dah lanjut cm lu..hahah..xsangka org 50 an pun masih lagi berkarya..syahdu gua rasa tentang lu..:P

Suara Kalbu said...

Saya setuju dengan pendapat anda itu Aibaks. Semua perkara mesti dibetulkan dengan niat dan minat. Tu penting

Jia Sensei said...

kalo x minat apa pon talkkan jadi taw.. =)

kakchik@ella said...

apa pun no. 1 tetap jatuh kpd minat.

efa said...

tak pandai berkarya...sgt huhuhue

azzey said...

aibaks: kelulusan+pengalaman = hasil yg bagus utk berkarya!

p/s: slm ziarah & slm kenal

HaNTwO said...

gue x pandai berkarya tapi kalo berkayuh laju2 gue pandai la...

ardinihumaira said...

dni ada minat.. bakat ada la kot hiksss