Info Komuniti: 2 dari 5 adalah obese!

Salam sejahtera, hari ini aku wat info komuniti nak share ngan korang dari laman web infosihat...memula aku ingat peratusan masyarakat obese di kalangan rakyat Malaysia masih rendah.. mungkin dalam 20 orang yang dijumpai... hanya seorang yang obese.. tetapi.. info terbaru ni mengatakan dalam 5 orang dewasa... ada 2 orang yang obese! pergh... besar beb nilai ni!


2 DLM 5 ORG DEWASA OBESE!


Saranan dari pihak berkuasa ialah.. BERTINDAKLAH SEKARANG SEBELUM TERLAMBAT! ... tul gak tuh.. aku sangat setuju dengan saranan depa.. klu korang tak bertindak sekarang... bahaya beb.. sbb dalam satu artikel yang aku baca.. depa wat research... cakap perbelanjaan yang sangat tinggi diperlukan untuk jadi obese dikalangan lelaki dan perempuan.. hmm... pastu.. ia melibatkan kos rawatan yang sangat tinggi gak beb... aduh... baik la berpada2 sekarang supaya kite tak la membazir bayar kos2 yang tak perlu ni...


Pihak berkuasa de bagi cadangan 7 langkah untuk dapatkan berat badan yang ideal...
1. kenal pasti BMI... nak tahu BMI klik sini...
2. makan ikut keperluan badan..
3. banyak makan sayur dan buah.. 
4. kurangkan makan goreng2 dan lemak..
5. banyakkan aktiviti fizikal seperti berjalan 10 ribu langkah sehari... jom bace lagi..
6. yakin pada diri sendiri..
7. dapatkan sokongan dari ahli keluarga dan rakan2..


so.. mari lah kita amalkan gaya hidup yang sihat dan ambil iktibar dengan info obesiti ni.. bahaya beb.. aku taknak ga tua sakit jantung.... tak sempat nak tengok cicit aku berjaya! hehe..

No comments: